HELIG!

Läs denna fantastiska recension av Salomon Schulman: KvällsPostenSalomon

HELIG! – En fresk om Förintelsen.

Under åren 1998 – 2000 samt 2014-2015 spelade Teater Albatross HELIG! runt om i Europa. I Kamerun spelades föreställningen under en månadslång turné 1999.
Beroende på högervindar som tilltagit, ett europeiskt hat mot romer,
en tilltagande antisemitism i många länder,  bestämde sig Teater Albatross 2013 för att ta upp den hyllade gatuföreställningen HELIG! igen. Föreställningen, som i slutet av 90-talet var med på flera stora internationella festivaler i Polen och Frankrike, fick överallt fantastiska recensioner. Högervindarna som tilltagit sedan år 2000 gjorde föreställningen mycket mer aktuell vid den andra spelperioden. Den spelades år 2015 också mycket på svenska skolgårdar!

När föreställningen sattes upp igen 2014 och 2015 var scenograf Åsa Lieberath med. Hon påverkade kläder och många detaljer till det bättre.
Föreställningen har spelats för ca 40 000 människor i Polen, Frankrike, Norge, Danmark, Kamerun och Sverige.

 

HELIG ! var speciell såtillvida att den talade till alla sinnen,
både barn och intellektuella gillade föreställningen. Föreställningen
upplevdes som både allvarlig och mycket dråplig. En Auschwitz-överlevande
sade efter en spelning i Varberg -98 att hon trollats tillbaka till lägret,
att t.o.m lukten av föreställningen var autentisk!

Föreställningen består av två delar, den första mer berättande,
om en judisk-polsk familj, den andra delen är av en mer
rituell karaktär.”

Information om HELIG!

Idé, manus: Robert Jakobsson
Regi: Kaj Granander och Robert Jakobsson
Kostym, scenografi: Åsa Lieberath
Medverkande: Tinna Björk Ólafsdóttir, Robert Jakobsson, Cristoffer Svärd, Pelle Hörmander, Malin Jagborn, Oskar Ekstrand, Daniella Jagborn och Gilles Dieng.
Musik: Christoffer Svärd

Kontakt: Robert Jakobsson 070-316 95 30

utbudsblad

Recensioner av HELIG!

 

UR RECENSIONER AV ”HELIG!”
” En stark föreställning. En resa med fanatismens tåg. Urpremiären på Helig! blev en stark upplevelse för de som mött upp. Med starka visuella verktyg skildrar teatergruppen hur nazismens idéer och enkla lösningar kan appellera till massorna. Råheten och hänsynslösheten som Teater Albatross allegoriskt skildrade i Rådhusparken i går kväll handlade om så oändligt mycket mer än etnisk rensning.
Robert Jakobsson gick runt bland publiken och pekade på åskådare och olika ting och sade ”helig, helig, helig”. Publiken var dödstyst. Det enda man kunde höra var ljudet av det brinnande hjulet. Först då skådespelarna bugade sig applåderade publiken. Ingen visste om föreställningen var färdig. När publiken gick tittade dom sig tillbaka över skuldran, är det över nu?”                                                 Porsgrunns Dagblad Norge 5/6 98

”Berättelsen om förintelsen som svenska Teater Albatross presenterade utanför den stora synagogan i Tykocin var chockerande sann. Själva spelplatsen var mycket speciell. Det är nästan omöjligt att hitta en i förintelsens sammanhang mer symboliskt laddad plats. Kriget tog livet av de flesta av invånarna i denna lilla by längs floden Narew, som förr var ett viktigt center för det judiska livet. Jag har sett många pjäser och filmer som berört Holocaust, ändå var detta chockerande sant.
…Vi befinner oss i hjärtat av en tragedi som vi inte kan förhindra. Med varje liv som går till spillo dör en del av världen. Aldrig blir världen densamma igen. En del av oss själva dör. Till och med det minsta lilla tecken på liv är heligt.” Gazeta Wyborcza Polen 30/6 98

”Gripande, stundtals chockerande och provocerande. Ingen förblir oberörd inför denna föreställning.

En timmes gripande föreställning av hög kvalitet.”             La Tribune Frankrike 14/6 99

…”ett mästerligt skådespel.”                                 Norrköpings Tidningar 14/8 99

”Stark pjäs om nazitidens förföljelse av judarna….den mest fantastiska föreställning om nazitidens judeförföljelse… Mest imponerande i föreställningen är den förföljde judens oerhörda motståndskraft. En av de mest otroliga scenerna är när den jättelika smale juden på kryckor (vilken akrobatik!) sågades ned med en motorsåg… Det brinner, brinner och brinner – som om allt detta helvete skall raderas ut av eldens låga, varefter dansen, glädjen, toleransen och kärleken återigen skall kunna återuppstå. Albatross föreställning förmedlar med sin kombination av känslig pantomim/utlevelseförmåga och starka effekter en imponerande fysiskt närvarande teater. Föreställningens största styrka finns i den oerhörda överlevnadsvilja som den till förintelse förföljde juden uppvisar. Det är en kraft som inga tekniska och cyniska raslikvidatörer någonsin kan bemästra.”                                                                                                                Länstidningen Östergötland 20/8 99

”Teatern på torget lämnade ingen oberörd. Under en timme stod publiken som fastnaglad vid torget. De starka scenerna avlöste varandra. Teatergruppen Albatross berättar inte någon ren och enkel historia, med en början, en mitt och ett slut. Men med stor suggestiv kraft fick de få aktörerna oss som såg på att in på bara skinnet känna hur det är att vara hotad, förföljd och bespottad.”
Östhammars Nyheter 25/5 00

”Att något så hemskt kan vara så vackert – som Teater Albatross föreställning Helig. Det handlar om nazismen och Förintelsen och av detta svåra ämne har Teater Albatross gjort en ond saga, en svart dans med djävulen i silverskor.

Helig är ingen vanlig teaterföreställning – utan ett dramatiskt och effektfullt allkonstverk med inslag av alla konstens uttryck, sång, musik, dans, teater, poesi, akrobatik, fyrverkeri och eldskulpturer. I stora stycken liknar hela föreställningen mer balett än traditionell teater. En modern balett i svart, där vackra och laddade scenbilder avlöser varandra. Det är absurd dramatik och oerhört suggestivt.

Det finns en risk att effekterna med fyrverkerier, akrobatik och eldskulpturer tar överhanden och skymmer själva berättelsen och budskapet, men Teater Albatross har lyckats inlemma de olika konstyttringarna till en övertygande helhet. Det är ett fantastiskt allkonstverk, och ett av de bästa debattinlägg jag sett på länge.”       Barometern 23/8 99

”Det ekade nazistiska slagord blandade med judiska sånger på Rådhustorget på lördagskvällen. Det som pågick inför en märkbart tagen publik var en gatuteaterföreställning om nazismen och Förintelsen. Den intensiva och publiknära föreställningen fick mycket stort gensvar från publiken. Med hjälp av pantomim, musik, sång, akrobatik och eldskulpturer skapade gruppen en rad mycket realistiska scener, som förvandlade det lilla torget till en plats mitt i naziväldets terror. En stark och gripande föreställning. Gatuföreställningen, som lockade drygt 200 personer trots att regnet hängde hotande över staden, kan ses som en vårfinal för projektet mot rasism och främlingsfientlighet.”                                                                       Upsala Nya Tidning 22/5 00

”Föreställningen är stark, stundtals otäck och brutal. Den är en plågsam påminnelse om mänskligt lidande och förtvivlad gråt som aldrig kan tystas, men även en uppriktig och engagerad uppmaning att inte glömma.
Västerviks-Tidningen 22/8 00

”Spektakulär gatuteater på torget. Det var en skicklig och angelägen gatuföreställning. I dödens närvaro. I hög hatt och med förbindligt leende fanns döden alltid närvarande.”
Skaraborgs Läns Tidning 26/8 00

”En mycket stark teater. De ekande nazistiska slagorden gav en skrämmande bild av förintelsen. Teater Albatross tog bokstavligen med sig de ca 200 åhörarna som samlats på torget i Götene till ”jiddischlandet” i öster för att med dansens, sångens och ordens hjälp berätta om det som en gång inträffat. Ett högt betyg både till teatergruppens agerande och till kommunen som arrangerat denna udda föreställning.”                                     Nya Lidköpings Tidning 28/8 00