Boken om Teater Albatross

 

Mejla till teateralbatross@telia.com för att beställa ditt exemplar av boken. Mer info nedan.

 

Recensioner

”Boken är storslagen. Jag läser och läser. Njuter av stark fotokonst, dikter av Gunnar Schneider. Fina små noveller av Johan Bergström, minnen från Ika Nord, Marika Lagercrantz och många andra. Skildringar av kaotiska turnéer med rostiga bilar, möten med publik Östeuropa runt.
Det är en bok man kan ägna dagar och veckor åt, fascineras och imponeras av.
Nadia Scapoli har satt samman en bok vilken med Albatross som färdmedel flyger genom tiden och världen.”
Lars Ring SvD, längre utdrag nedan!

”Den rikt och högklassigt fotoillustrerade boken är rena guldgruvan för den som är intresserad av nutida svensk teaterhistoria, och utgör en fascinerande, mångfasetterad rundblick över fyra decenniers radikal teaterverksamhet med tematisk tonvikt på Europas tunga 1900-talshistoria.
En förnämlig utgivning och värdefull sammanställning av ett stycke livaktig och progressiv svensk scenkonst!”
Martin Lagerholm, Svensk Bibliotekstjänst, som gett boken högsta betyg, ”Briljant”!

*

”Det är inte en fråga om någon guldkantad jubileumsbok med välordnad historieskrivning. Det är snarare ett kollage av texter, röster och fotografier och boken är kongenialt formgiven…
Gruppens sceniska språk är kropp och konst, skrot och blod, eld och skratt. Skrämmande ibland, men alltid med en mänsklig värme och öppenhet. Det är en fysiskt svettig teater med poetiska texter och ett poetiskt bildspråk… Allt producerat med mod och en aldrig sinande energi, som når mig genom boksidorna… Teater Albatross verkar aldrig ha känt sig veka, har aldrig bett om ursäkt för sig. De har lyckats förverkliga sina megalomana planer, vars avtryck nu har samlats i denna läsvärda bok.”
Erik Mattson, Teatertidningen nr 2-3 2021.
*
”Bilderna är poetiska, dokumentära och vackra i ett… Det är inget fågelperspektiv som präglar boken om Teater Albatross. Snarare kommer jag att tänka på en botaniker eller zoolog som kryper på knä på marken och iakttar växter och småkryp med förstoringsglas.”
Margareta Sörenson, Danstidningen nr 2 2021
*
”Teatern är det flyktigas konst, sägs det, inte lätt att stänga inne mellan pärmar. Men Nadia Scapolis och Teater Albatross märkliga bok är i sig dramatik, ett levande rum av röster, tankar, öden, tårar, tider och bilder. Teaterhistoria för framtiden!”
Ulrika Knutson, kulturjournalist
*

”Albatross gör det omöjliga möjligt! En bok sprängfylld av teaterhistorier, intervjuer och upptåg.”

Kristian Alm, Norra Halland

*

Ofrånkomligen hamnar man under läsningen i frågor större än just Teater Albatross: kulturpolitik, teatervanor, utbildningar. Tusen olika aspekter. En manual för det omöjligas konst! …  poetisk, dokumentär, trotsigt visionär”.
Margareta Sörenson, Expressen

*

Nu kan man se den magiska karusellen från Aguscello över helsidor i den stora, tunga boken Teater Albatross. Redaktören,  fotografen Nadia Scapoli,  kommer ursprungligen från Ferrara.”
Stefano Lolli, Il Resto del Carlino, Reggio Emilia, Italien

*

Vilken tung, vacker och inspirerande bok!
Suzanne Osten

*

”En fantastisk bok om Teater Albatross”
Polska Institutet

*

”Nu har all denna vidlyftiga femdimensionella historik fångats in och lockats för en stund att stanna mellan ett par mjuka, tänjbara bokpärmar, med ett Niagariskt bildflöde, berättelser och pjäsåterblickar, intervjuer, dikter och flera bilder som inte bara syns utan lika mycket doftar, ropar, skrattar, skriker eller viskar, allt finns inte men mycket nog för att man ska buga sig mot marken, blicka upp i skyn, vända alla sidor till och säga grattis till detta, Robert & Co, alla ni som inte bara drömt en dröm utan snickrat ihop en magisk verklighet som visar att denna värld vi lever i är värd att kämpa för!” 
Bengt Berg, poet

*

”Highlights er der mange af. Man kunne fremhæve teatrets interesse for både at søge ud og ind i verden og kunsten. Rejserne til Polen, USA og Afrika fortjener nærstudier og nærlæsninger af artikler i bogen, ligesom Teater Albatross optagethed af at udvikle teatret i forhold til andre genrer, som på en eller anden måde også griber ind i rejseekspeditionerne.”
Jens Peter Frimann Hansen, teaterproducent

*

”Tack för den helt underbara boken! Vilken skatt, outsinlig källa.”
Pamela Jaskoviak, författare
*
”Vilken otroligt fin bok!” 
Erik Holmström, regissör Malmö Dockteater

*

”Jag som älskar böcker har idag börjat läsa i den vackraste, häftigaste, mest charmerande bok jag någonsin sett. Boken om Teater Albatross i Tokalynga.”
Lena Carlbom, kulturpolitiker i Halland

*
”Tjoho! Äntligen har vi fått denna vackra bok. Alltså: Teater Albatross! Och Tokalynga! Fantastiska människor! Otroligt ställe! Kreativitet, inspiration, så galet högt i tak, dans, eldar, teater, sång, alla sorters människor man kan tänka sig, alla sorters hjärtan man kan tänka sig.
Att ha fått vara där har gett mig så väldigt mycket. Det har liksom visat mig att människor är större än jag visste, att jag är större än jag visste och att världen är lite vackrare och mer förunderlig
än jag hade trott. Tack fina ni!!!”
Åsa Gustafsson, Teater Martin Mutter
*
”Sedan i våras sätter jag mig då och då vid matbordet framför några sidor av boken med texter, poesi, berättelser och fantastiska fotografier. Jag vill att boken ska vara länge och det gör den för den är stor, den är tegelstenstjock och varje möte med boken bjuder på associationer, minnen, skratt, huvudskakningar och åh!
Boken är en skildring av Teater Albatross, av Tokalynga Teaterakademi och av Robert Jakobsson; deras resor, turnéer, föreställningar, konst, kurser och festivaler. Det är ett under att de ännu lever och verkar. Jag gläds, jag minns men jag blir också nostalgisk och sorgsen.”
Peter Böök Spegelteatern

*
”… Nadia Scapoli har sammanställt en bok om gruppen Albatross och Tokalynga Teaterakademi i Halland, som är centrum för verksamheten. Scapoli var med från början – då som hustru till Robert Jakobsson – och har lagt ner ett enormt jobb. Boken ”Teater Albatross – föreställningar, resor, konst och visioner” är en tegelsten tjock, och två tegelstenar bred. Den är fylld av livsöden, dikter, konstnärliga foton och berättelser från en tid av uppror och försök att hitta nya sätt att förstå världen. Det är en bok man kan ägna dagar och veckor åt, fascineras och imponeras av. Den skildrar sammanhang och bakgrunder… Jag har sett flera av dessa uppsättningar, som går från bildstarka impressioner till mer ”sedvanlig” dramatik. Robert Jakobsson blev tidigt djupt fascinerad av skulptören, polacken Władysław Hasior och dennes monumentala verk av ”skrot”. En iscensättning som ”Det var längesen orkestern spelade” om kvinnoorkestern i koncentrationslägret Bergen-Belsen är lika outhärdlig som vacker och handlar om det mänskliga och det omänskliga. Pjäserna ”Bortom havet”, ”Kongo” och ”Mary Kingsley” som bildsattas av scenografen Åsa Lieberath är drivna av indignation, och av vilja att sprida kunskap om postkolonialismen. Uppsättningen ”1917 – När klockorna stannade” är en mycket personlig vidräkning med hur den ryska revolutionen stelnar och blir dogmatisk och blodigt diktatorisk.

Boken är storslagen. Jag läser och läser. Njuter av stark fotokonst, dikter av Gunnar Schneider. Fina små noveller av Johan Bergström, minnen från Ika Nord, Marika Lagercrantz och många andra. Skildringar av kaotiska turnéer med rostiga bilar, möten med publik Östeuropa runt. Det vimlar av historier från det själfulla teaterhuset, som trotsigt nog ligger nära shoppingundret Ullared.
Det mesta cirklar kring Robert Jakobsson, nu 72. Han har själv skrivit flera texter, ändå blir han oförklarad på ett personligt plan, icke-analyserad. Ungefär som den teater han skapar som vill vara i varje ögonblick, inte nödvändigtvis blott förstås intellektuellt. Boken är en rundmålning av mängder av levnadsöden och konstnärskap runt honom. Poeten Bob Hansson, exempelvis, som naket berättar om sin tid med gruppen. Ständigt återkommer iscensättningarna till arvet efter Förintelsen – den skildrar också skuggor av en ny, polsk antisemitism. Nadia Scapoli har satt samman en bok vilken med Albatross som färdmedel flyger genom tiden och världen.”
Lars Ring, SvD

******

Teater Albatross – Föreställningar, resor, konst och visioner

Vilken svensk teater har kämpat mot utfiskning i Kamerun!?
Och har spelat för överlevande i koncentrationsläger i Polen!
Har haft succé i Woodstock, USA?!
Varit del av Kongos 50-årsfirande som självständig stat?!
Kämpat mot en titangruva i Sydafrika?!
Spelat teater om Förintelsen i f. d. judiska byar i östra Polen?
Denna teater har också framgångsrikt byggt upp ett center, Tokalynga Teaterakademi, i Hallands inland, fyra mil från Falkenberg.

Och turnerat runt i Sverige och Norden sedan 1984!

Köp boken om Teater Albatross historia. Nadia Scapoli, som är redaktör, var med och grundade teatern 1984, därefter var hon skådespelare i Albatross till 1990. Efter 27 år, 2017, återkom Nadia, för att få ordning på Teater Albatross alla bilder. Snart kläckte hon idén om att hon skulle hålla i det bokprojekt Albatross länge drömt om. Och det gjorde hon! Hon intervjuade människor, hon fick folk att skriva, gamla minnen på väg att försvinna såg åter dagens ljus. Mästerligt balanserade hon det rika och delvis motsägelsefulla materialet. Långsamt växte boken fram. Det blev år av arbete. Med många inblandade.
En mängd skribenter medverkar. Människor som Bob Hansson, Ika Nord, Sara Beischer, Marika Lagercrantz, Karin Flodhammar och Johan Bergström delar med sig av sina intryck från Albatross. Dessutom medverkar teatermänniskor från till exempel Polen, Kongo, Ryssland och Kamerun. Dessa tillför mycket intressanta synpunkter!

Boken innehåller också massvis med starka bilder – i stort format – från Albatross arkiv tagna av etablerade fotografer från hela världen. Nadia själv, som är en duktig fotograf, har tagit många av bilderna.

Vill du ha kontakt direkt med Nadia Scapoli? Maila: nadia.scapoli@gmail.com eller tel 0722536066.

Köp Boken:

Maila till teateralbatross@telia.com om du vill köpa boken. Meddela om du vill ha den signerad av Robert Jakobsson.

Köps den utan frakt (på Tokalynga eller på turné)  kostar den 275 kr.

Vill du att vi skickar boken till dig kostar boken 375 kr inkl. frakt.

Uppge ditt namn, adress, mejladress och mobilnummer när du beställer. OBS Vi skickar via DHL som kräver dessa uppgifter.

Man betalar med Swish till 1234822615. Eller bankgiro Bg 5904-6656. Eller kontant!

Bokens baksida