Festivaler

Festivalen lörd 19:e oktober 2019  blev en stor framgång. Ca 90 personer njöt av en konstnärligt spännande dag, fullmatad av upplevelser från kl 13.00 till 20.30… Dessutom sov en del över, samtalen fortsatte på söndagen…

 

Observera: Festivalen är fulltecknad. Men kommer du imorgon kanske du kan beredas plats. Troligen är det så!  Angående betalning och programtider, se nedan!!! Du kan också betala ”på dörren”. OBS! Föreställningen ”The Homeless” från Grönland, är flyttad, spelas lite tidigare, kl 16.30! Ta gärna med inneskor! Av med skorna, vi bor på Tokalynga!

Kom till Tokalynga Teaterakademi lördag 19:e oktober 2019.

Endagsfestival!

Teater från Grönland, Italien, Sverige och Kongo.

Lördag 19:e oktober, från kl 13.00 spelas fyra internationellt hyllade föreställningar.

”Tempelakvariet” av Theatre Marabout från Kinshasa, Kongo.
”Made in Ilva” av Instabili Vaganti, Bologna, Italien.
”1917 – När klockorna stannade” av Teater Albatross, Tokalynga.
”The Homeless” av Elisabeth Heilmann Blind , grönländska, inuit, bor i Kiruna.

Bakgrunden till denna festival är Teater Albatross nära samarbeten under många år med Theatre Marabout och Instabili Vaganti.

– Observera att Riksteatern Falkenberg har upplåtit en buss åt festivalen. Den går från Falkhallen kl 11.30, den är gratis! Bussen passerar Falkenberg Station, tågstationen, den plockar upp ev gäster som kommer med tåget från Göteborg kl 11.48, liksom folk som kommer söderifrån. Ni som ska med bussen, gå ner till tunneln under spåren, där lär du hitta bussen.- Den skulle gå tillbaka kl 20.30, men eftersom de flesta åker bil till festivalen räknar vi med  att du som planerat återresa via Teaterföreningens buss, kan åka tillbaka tryggt och bra med andra kursdeltagare. Anmäl dig, vad gäller bussen, gärna till Frida Thonäng 0706359426 eller falkenberg.tf@riksteatern.se

Om Marabout Theatre: Skapades på 80-talet, Nzey Van Musala är frontfigur. Deras kreativa centrum ligger i Kinshasa, Kongo och inkluderar scenkonstutbildning. De är också initiativtagare till festivaler. De spelar regelbundet utomlands och har en rik repertoar. De har varit på Tokalynga och har många gånger bjudit Albatross till Kongo, t ex sommaren 2010 då Albatross var en del av firandet av Kongos 50-årsdag som självständig stat. Det var en nationell turné som avslutades i Rwanda. Nzey är en prisad teaterregissör, som både medverkar i, och har skrivit och regisserat Tempelakvariet. Föreställningen är sensuell, mycket visuell och talar om migrationens problem och möjligheter, både i Kongo och i världen. Föreställningen, som spelas på engelska och franska, hade premiär i Angola på en viktig afrikansk festival, där man vann första pris.

Instabili Vaganti från Bologna, har varit många gånger på Tokalynga. Deras föreställning ”Made in Ilva” är en internationell succé, de har spelat framgångsrikt i Asien, Sydamerika, och på många viktiga europeiska festivaler. De får alltid fantastiskt bra recensioner. Nicola Pianzola brukar hyllas för sitt passionerade utspel, han förkroppsligar arbetaren på det jättelika stålverket Ilva, arbetaren som trots alienation och sjukdomar kämpar vidare, om inte annat för sin yrkesstolthet. Föreställningen kryper innanför skinnet på åskådarna skrev en recensent, det är samtida frågeställningar som lyfts fram i ljuset. Vilken värld vill vi ha!? Det är samtidigt fysisk teater när den är som bäst! The Times är bara en i raden av världstidningar som imponerats. Föreställningen ges på engelska.

Teater Albatross spelar igen ”1917- När klockorna stannade” på Tokalynga. Har du sett den – välkommen tillbaka, många ser föreställningen flera gånger! Efter turnéer i Sverige, Ryssland, Vitryssland och Norge, där föreställningen överallt hyllats, visades videon häromveckan för en av Rysslands mest aktade historiker, vi saxar ur vad han skrev: ”Betänk att få sagt så mycket, i ett rum, inom loppet av en timme. Det är bara i konstens värld detta kan ske!! Skulle en människa som inte vet mycket om Rysslands 1900-tal försöka läsa in all information som, på olika sätt, med alla nyanser, kommer fram i föreställningen, skulle hon behöva läsa riktigt många böcker. Att berätta detta bara med ord är oerhört svårt. Robert Jakobsson är inte ensam på scenen, dockorna, klockorna, som är mycket karaktäristiska, blir till de nyckelfigurer som behövs för att berätta denna otroliga historia. Konsten blir en viktig byggsten, konsten som blixtrade till under den tidiga revolutionen, får här leva igen! * Boris Belenkin historiker Moskva – Memorial

Från början skulle festivalen vara slut efter Instabili Vagantis ”Made in Ilva”. Men vi fick höra talas om en spännande, mycket berörande föreställning från Grönland, av en inuit. Liksom Theatre Marabouts föreställning handlar den om migration och kolonialism… Vi tänkte att detta blir väldigt bra. ”Den Hemlöse” – ”Angerlarsimaffeqanngitsoq” är Elisabeth Heilman Blinds nya enmansföreställning. Den handlar om vad som händer när den grönländska shamanen Meqqu ska återfinna en förlorad själ. Hon vaknar upp som en ung man i sjuttitalets Danmark, i en fängelsecell. Musiken är gjord av en konstnärskollega, Tuomas Rounakari, som skämtsamt brukar kallas ”shamanviolinisten” då han ägnat många år åt sibirisk shamanism och musik. Elisabeth har bara visat sin föreställning ett fåtal gånger, i Grönland, Sverige och Nordnorge, men det goda ryktet har nått oss på Tokalynga. Välkommen Elisabeth!

De fyra föreställningarna visas på Tokalynga Teaterakademi i Gunnarp lörd 19/10.

Kl 13.00 Teater Albatross ger ”1917 – När klockorna stannade”. Efteråt samtal med Robert Jakobsson och Åsa Lieberath.

Kl 14.45 ger Theatre Marabout ”Temple d’Aquarium”. Efter föreställningen samtal med Nzey Van Musala, Marabous ledare.

Kl 16.30 Elisabeth Heilmann Blind ger ”The Homeless” därefter samtal med henne.

Kl 17.35 Lätt måltid –  middag.

Kl. 18.25 Instabili Vaganti ”Made in Ilva” – därefter samtal med Nicola Pianzola. Samtalet bl a om den fysiska teatern i Sverige – och i Italien.

Klockan 19.40 kort festivalavslutning som Robert Jakobsson leder! – För konsten som brobyggare!

20.00 DEN EXTRAORDINÄRA TILLSTÄLLNINGEN ÄR SLUT!

Fest!
För de som vill stanna blir det en fest. En fest med Kongoleser och italienare, med publik och Tokalyngabor! Kostnadsfritt!

Vill du sova över till lördag eller söndag – möjligt i mån av plats – ring gärna Robert 0703169530 eller Åsa +4522614394. Du får betala 200 kr extra, då ingår enkel frukost. Även t ex det vackra vandrarhemmet i Fegen är möjligt, liksom Ätrans B & B.

Under lördagen kommer det att finnas – förutom maten 16.30 – tilltugg till en billig penning, samma sak vad gäller kvällsmat lördag.

Anmälning och betalning:
Anmäl er snarast till teateralbatross@telia.com eller ring 0703169530, Robert Jakobsson. Du kan betala med Swish till Teater Albatross 1234822615 eller Bankgiro 5904-6656. Swishar du, så maila oss att du har betalt… Kostnad hela dagen inklusive maten: Studerande, pensionärer och arbetslösa 200 kr. Övriga: 300 kr

I April -19 ägde festivalen Konst om Ondska rum!

Skratt och allvar hänger ihop.

Trots att det finns få ställen där det skämtas så mycket som på Tokalynga Teaterakademi, så ägnar sig Teater Albatross åt tunga ämnen. Är det inte ryska revolutionen så är det Förintelsen och nazisternas tankar. Är det inte utfiskning i Västafrika så kan det vara folkmordet i Rwanda.

Teater Albatross har genomfört ett antal festivaler under årens lopp. 2019 firar Teater Albatross 35 års jubileum och Tokalynga 30 års jubileum. Detta firar vi med två festivaler. Sista veckoslutet i april har vi en festival, Konst om ondska, om folkmord… I oktober en festival om teater från Ryssland och Afrika…

                                         

Konst om Ondska, festival 27-28 april! Fantastisk teater!

OBS! Här är en rysk recension av festivalen från en viktig kulturportal i Moskva.

En recension av Festivalen Konst om Ondska. Man skriver om Tokalynga, som ”staden” Tokalynga. I många länder Albatross varit, tror teaterfolk att Tokalynga är en viktig svensk stad.

https://iskusstvo.pro/2019/05/09/proletaya-nad-gnezdom-albatrosa-v-shvedskom-mestechke-tukalyunga-proshel-mezhdunarodnyj-teatralnyj-festival-iskusstvo-o-zle.html

Flyga över Albatrossboet: I den svenska staden Tukalyung hölls en internationell teaterfestival ”Art of Evil”.

Hitta Tukalyungu (Tokalynga) på kartan är inte så lätt. De säger att det en gång var avgjort dem som inte är i sina sinnen – så betyder namnet (”tuk”, översatt från svenska, bara ”galet”). Men det här fattiga befolkningsområdet, som förlorats i de skandinaviska skogarnas djup, är välkänt för teaterälskare långt bortom Sveriges gränser. När, långt ifrån 1989, köpte regissören och dramatiker Robert Jacobson en tom skolbyggnad för sin experimentella teater ”Albatross” (”Tänk dig för 29 tusen dollar!”) han var osannolikt att på allvar förvänta sig att förvandla den till en nyblivelse av Nya Vukovov: även om lokalbefolkningens förtroende och sympatier, som inte var så nöjda med utseendet på en sådan ovanlig ny granne, lyckades inte vinna på en gång. Idag, tre decennier senare, är Teater Albatross inte bara attraktivt för invånarna i de omgivande byarna och närliggande städer, utan också det kreativa laboratoriet för allvarliga internationella projekt. Teaternamnet valdes självklart inte av en slump, det hänvisar oss till den kanoniska Baudelaire-dikten, där poeten (eller mer allmänt artisten) liknar en sårad albatross – en vacker, stolt och kraftfull fågel född för frihet och inspirerad flygning i höjden mobbens syndiga land dömdes för att bespottas och bespottas.

Och med tanke på de ämnen som Albatrossteatret väljer att ägna stor uppmärksamhet åt – Förintelse, folkmord, rasism och horror av kolonialism, de katastrofala följderna av tanklös och överfiske och den övergripande utsikterna till ekologisk apokalyps som det logiska resultatet av en barbarisk inställning till omvärlden – Det är också en uppenbar hänvisning till ”The Old Sailor’s Poem” av Coleridge, där liket av en albatross, som en påminnelse om det begåda brottet, hänger på sjömans hals som dödade honom utan att behöva …

Från början var de sociala, moraliska och etiska aspekterna extremt viktiga för Jacobson och hans medarbetare. Började med att arbeta med svåra tonåringar från den missgynnade Göteborgsregionen, kom de snart fram till att Freuds och Jungs teorier och praxis inte stod emot tidstestet, och det mest effektiva sättet att kommunicera visade sig vara det som nu kallas konstterapi.
Så visade teaterverkstaden – som ett sätt att så bra, gott, evigt, motsätta sig den onda och ofullkomliga människans natur. Teatern som huvudkvarter för likasinnade människor, med sin livsfilosofi och det huvudsakliga arbetsredskapet, förklarade empati, samlevelse och medverkan. ”Flying” teater, som bär sina idéer och föreställningar födda av dem i städer och byar, länder och kontinenter. Och alltid redo att välkomna gäster i hans ”näst” teater, modellerad på hippie kommunerna, på dagarna på Tokalynga Teaterakademi festivaler.

I år firar ”Albatrosovtsy” ett dubbelt årsdag – 35 år för teatern och 30 år sedan grundandet i Tukalung – två festivaler, den första i april som hölls i dagarna mellan den katolska och den ortodoxa påsken, fick titeln ”Art of Evil”. Affischen för två festivaldagar, sammanställd med högsta möjliga densitet och koncentration av konstnärliga upplevelser, innehöll ett dussin levande händelser, varav de flesta ägde rum åt det judiska temat.
Föreställningen ”The Governor-General och I”, som lanserade festivalprogrammet, blev dess upptäckt både bokstavligt och figurativt. Vera Berzaks spel, med smycken – nej, den kirurgiska noggrannheten av ”öppningen” och den överraskande känslomässiga äktheten som spelas av skådespelarna Sanne Skiervik och Ingvar Erner utforskar paradoxen för Hans Franks personlighet. Under andra världskriget blev han utnämnt till guvernör-general för ockuperat Polen och blev en av de största arrangörerna av storskalig terror mot den polska och judiska befolkningen i landet: han har 6 miljoner människoliv. Efter kriget blev han väldigt religiös. Vid Nürnberg-rättegången, dömdes till döden, var han den enda som helt erkände sin skuld och ångrade sig om sin handling.

Smör till böternas berättelse – offerets berättelse: leken ”och i skuggan av hat höj blommor” av Albatrossteatern berättar om en judisk pojke som försöker fly i nazistiska Polen. Skapat för över 20 år sedan uthärde han mer än ett hundra idéer, men kan fortfarande hitta det hetaste svaret från någon publik, vare sig grekerna eller italienarna, för vilka flyktingproblemet nyligen har skaffat sig en mycket brådskande, vanliga svenska skolbarn eller invandrare från Palestina.
En annan långlivad prestation med en legendarisk bakgrund – Memoria av Danmarks Odin Teatret, iscensatt 1990. Den sanna berättelsen om Moshe och Stella barn, från boken av Jaffa Eliach ”Hasidic historier om förintelsen”, bearbetades av stjärnan av teaternären Elza Maria Laukvik i medförfattare av den berömda regissören Eugenio Barba och musikern Frans Winter. Det här kammararbetet, fullt av musik och sånger, gjordes extremt kortfattat och lika otroligt skarpt, är tillägnad författarna Primo Levi och Jean Ameri, som reste på ett liknande sätt: att ha överlevt Auschwitz, senare både begåvad självmord under minnena, korsfäst av en stor plikt att komma ihåg att berätta för andra om det – och den smärtsamma fysiska omöjligheten att glömma någonting …Anna Calmerings konsert, skådespelerska, sångare och lång vän på Albatrossteatern visade tydligt att det inte var för ingenting att de ansåg vara en av de bästa tolkningarna av judisk musik i Sverige – en unik klangrad, allvarlig vitalitet och Anna’s kolossala personliga charm skulle göra dig glad att leka hennes sånger på jiddisch, även den mest fördomade lyssnaren. Jiddisk kultur, tillsammans med skandinavisk folkmusik, är också en inspirationskälla för Ida Gilner, en musiker, kompositör och kulturolog från Göteborg. Denna blåögda blondin med ett modellutseende och polska rötter, som lika enkelt äger ett piano, sopransaxofon och konsten att bygga en dialog i luften med en tyst lyssnare, presenterade för allmänheten en litterär och musikalisk komposition som baserades på jiddiska texter – elegant hjärtat, interspersed videosekvens, som ibland tvingas återkalla Ingmar Bergman och hans legendariska operatör Sven Nyukvist.
Men om förintelsens ämne är långt och praktiskt taget helt reflekterat av det europeiska samfundet, visar den enmansvisa den berömda armeniska skådespelaren och regissören Robert Hakobian ”Jag vädjar till dig, mina damer och herrar!” Dedikerad till det armeniska folkmordet i det osmanska riket 1915-1923 blev en riktig känsla av festivalen. Den litterära grunden för föreställningen är den självbiografiska roman med samma namn av Levon-Zaven Surmelyan, son till en apotekare från Trebizond, ett barn som befann sig i de tjocka tragiska händelserna och överlevde mirakulöst. Den här dramatiska berättelsen, i kombination med den skarpa skådespelaren Karisma och det kaukasiska heta temperamentet från Robert Hakobian, erövrade absolut den skandinaviska allmänheten. I slutet av föreställningen spelade publiken en stående ovation – och skådespelaren bombarderades bokstavligen med frågor som tyder på att nästan ingen hade hört talas om Armeniens största tragedi här (trots att folkmordet officiellt erkändes av det svenska parlamentet 2010) och sedan länge att sprida igen och igen dela hans intryck av vad han såg och hörde. En annan enmanshow ”1917: När klockan har stannat” – Albatross Theatres sista arbete – var det sista kraftfulla ackordet för denna verkligt imponerande teatermaraton. Temat för den ryska revolutionen, Robert Jacobson, har stört länge. Den tid som gav upphov till en så otrolig konstellation av genier på nästan alla områden av kreativ tanke: Malevich, Kandinsky, Chagall, Amazonas ryska Avantgarde, Tatlin, Shostakovich, Meyerhold, Eisenstein, Mayakovsky … Hur blev den här drömmen om en vacker och rättvis värld fri från krig och våld, vände sig på grund av det absoluta, djävulska motsatsen till dessa drömmar?
Arbetet på leken tog mer än två år. Många böcker och speciell litteratur. Många resor till Ryssland och Vitryssland. Memorial, GULAG History Museum, Jewish Museum och Tolerance Center i Moskva. Intervju med tidigare GULAG-fångar. Möten med dem som Jacobson kallar moderna revolutionärer – som bor i Ryssland och de som tvingades fly. Vitebsk, där Malevich och Chagall på 1920-talet ville genomföra en utopisk konstskola. … På scenen finns en gammal, rostig och knirkande karusell, som i slutet av prestanda snurrar snabbare och snabbare … Fåtöljerna innehåller en hel samling vintageklädda kedjor med djurskalar bundna på toppen – en av de mest kraftfulla och oförglömliga figurativa inkarnationerna i Time och samtidigt ”Memento Mori”. Den lutande barnvagnen på taket, från vilken gravstenen växer, är hyllning till den berömda episoden från Potemkins slagskepp. Den uttrycksfulla scenografi av Osa Liberat och Vitrysslands-assisterad konstnär Kirill Demchev från Vitryssland – och den ensamma figuren av Robert Jakobson som blir röst och munstycke av flera tecken på en gång: den gamla bolsjevikern Yankele Zammenhof, hans dotter Masha, som blir föraren av ”tratten”, Dmitry Shostakovich – och alterets författare, en ung svensk från slutet av 1940-talet, på något sätt hörde i konversation ”att det var en revolution i Ryssland.”

Detta är ett djärvt, tankeväckande och poetiskt försök att förstå fenomenet för den ryska revolutionen inte i ett plan med en plan, men i en 3D-volym, gjord av en nyfiken men nykter titt från sidan och genom tidens prisma (för ”det ses inte från ansikte till ansikte / stor”) . Hoppas att förstå om detta unika, fantastiska experiment för att förvandla världen någonting viktigt, för att lära sig en lektion …

Århundradet som skiljer oss från oktober 1917 är bara ett formellt tillfälle. Relevansen av detta ämne här och nu, förklarar Robert: ”Vår situation idag liknar situationen för ett sekel sedan, det är extremt komplicerat. På den tiden levde människor under kunglig förtryck och sjöng sin svansång i samband med massmordet i första världskriget, med hopp om förändring. Nu bor vi i en värld där någon måste trycka på nödbromsen, eftersom vårt tåg accelererar …

På den tiden hade många människor tro, en passion som var enorm. Idag är det annorlunda. Jag försöker prata om idag, konfrontera den ryska revolutionens värld. ” Föreställningen slutar med en sång där det finns sådana ord:

Vi, folket, lär oss drömmarna att förråda glömska,     Marken rena vattenkällor somnar     Och de rötter som matar oss, helt avskurna …     … Välj ett annat sätt, välj ett mer fredligt sätt …     Glöm den ryska revolutionen, glöm allt blod och skräck,     men kom ihåg att livet är underbart och att en person kan utföra     mirakel …

Inte en dålig slutpunkt för en festival om konst och ondska. Tukalungis erfarenhet visar att en av konstens viktigaste uppgifter idag är oförtröttligt, som Klaasas aska, knackar i människornas hjärtan, vilket inte tillåter att glömma de ”mörkaste” sidorna i 1900-talets historia, dess mest smärtsamma poäng. Och kanske då kommer vi att kunna hitta rätt svar på de ”jävla frågorna” av den tid som har fallit för oss.

Vi lämnar den tidigare skolbyggnaden för att komma in i bilen och åka hem. Högt i den soliga himlen över floden Etran och toppen av kustbjörkarna och granarna rinner en stor fågel runt …  Författaren: Svetlana Ostuzheva

*********************************************************************************

Konst om ondska i slutet av april kommer att fokusera på mycket mörka kapitel i Europas historia, dels på Förintelsen och dels på ett tidigare folkmord, folkmordet på armenierna som hade sin kulmen runt 1915 i dåvarande Osmanska riket där Armenien var en provins. En svensk missionär, Alma Johansson, har skrivit några av de viktigaste ögonvittnesskildringarna från dessa hemska år kring 1910-talet. När man läser om det folkmordet finns det så många paralleller till Förintelsen. Allt från när rasismen fördjupades till gripanden till hur folk fördrevs hur man mördades, hur det besinningslösa hatet kunde breda ut sig bland förövarna…Samma sak när man studerar folkmordet i Rwanda. Paralleller, paralleller till Förintelsen. Men eftersom festivalen ska skildra livets mångfald kommer vi också att få höra underbara dikter och upplyftande Klezmermusik.

Till Festivalen kommer världsberömda Odin Teatret med Memoria som hyllats runt om i världen. Mer om Odin Teatret: http://teateralbatross.se/text/odin-50-ar/
Nedan bilder av legendariska Else Marie Laukvik, som tillsammans med Frans Winther spelar Memoria.

Vidare kommer Robert Jakobsson från Armenien. Ja, han heter så, samma som Teater Albatross ledare! De båda möttes i Ryssland på en teaterfestival i Omsk. Tycke uppstod ”folkmordsforskare emellan”, och nu kommer Robert Jakobsson, som på armeniska heter Robert Hakopyan, till Tokalynga med en medarbetare. Robert Akopyan är en känd armenisk film- och teaterskådespelare som t ex 2007 fick det nationella armeniska hederspriset för konstnärer, bara ett i raden av hans utmärkelser. Han spelar Lyssna Mina Damer och Herrar, en föreställning om folkmordet på armenier. Föreställningen bygger till stor del på den svenska missionären och ögonvittnet Alma Johanssons texter. Pjäsen ges på ryska med svensk översättning. Nedan bild från föreställningen:

Ida Gillner, som vi, Albatross, träffade på ett Katz-evenemang i Göteborg, och som vi helt charmades av, kommer. Hon läser jiddisch poesi och spelar musik. Hon stannar tiden. En stor begåvning, tycker vi! Det är en ära att hon kommer!

En av de mest populära uttolkarna i Sverige av judisk sång, sångerskan skådespelaren och musikern Anne Kalmering kommer också.  Hon uppträder med Christer Langborn, se bild!

Annes röst är mycket speciell. För många år sedan, när de båda var unga, ledde Robert Jakobsson från Teater Albatross en röstlektion med Anne. De andra eleverna stödde Anne att ta högre och högre toner. Till sist höll alla för öronen, det blev ett hiskeligt äventyr, höga, höga toner! Så: – Ett knickljud – Den stora spegeln vid Annes sida – hon stod på ett bord – hade rämnat. Spruckit på mitten! Tala om röstresurser! Det var för övrigt Anne och hennes familj som via sin samling av Lp-skivor med judisk musik inspirerade Teater Albatross i början…

Dessutom kommer Generalguvernören och jag, en teaterföreställning av Vera Berzaks Teatersällskap, som sattes upp hösten 2018 i Göteborg. Om Generalguvernören i Polen, Hans Frank. Efter kriget blev han religiös, och ångrade sig djupt… Föreställningen var mycket uppskattad, de två skådespelarna fick beröm. Vera Berzaks bakgrund är intressant. En rysk judinna som tidigt kom till Israel. Och sedan till Sverige, till ett residens på Konstepedemin. På bilden Sanne Skjervik och Ingvar Öhrner i Generalguvernören och jag:


Vidare kommer Seek You Seek You (CQCQ) med medlemmar från legendariska Twice a Man och från Teater Schahrazad med tre spännande framträdanden, speciellt gjorda för Konst om Ondska! Poesi, Bild, Musik! Betänk då att Twice a Man och Teater Schahrazad är svensk kulturhistoria. Nu i ny tappning! Bild: Dan Söderqvist och Gasleben från Twice a Man, och Maria Ericson som lett Teater Schahrazad i många år.

Och så: Ett par av Teater Albatross egna föreställningar:
1917- När klockorna stannade. Om ryska revolutionen. En föreställning som hyllats av många; har spelats nästan 50 ggr sedan premiären med stående ovationer i Ryssland för ett år sedan!
Bob Hansson skrev: ”Det är många konstnärliga verk som kommenterar samtiden. Men det är få som lyckas ställa sig över den. Och därmed bli fri från samtidens begränsningar.”
Ulrika Knutson: ”Den judiska och den ryska frihetsdrömmen är tätt sammanflätade, och jag tycker att detta visas i föreställningen på ett helt genialt sätt.”


I Skuggan av Hatet växer Blommor är en föreställning vi hade premiär på för 20 år sedan! Först var det en vuxenföreställning, sedan blev den en hit på högstadieskolor, och de senaste sju åren har den spelats, med direktöversättning i mic, mycket i Ryssland och t ex i Grekland och Italien. Den fick senast i Ryssland, i Omsk, stående ovationer. Den har varit en succé ett par gånger på Judiska Muséet i Moskva. Den handlar om en judisk ung man på flykt under andra världskriget. Han möter en präst som försöker hjälpa honom. En ung kvinna som gömmer honom. Det är en dramatisk historia, som t ex har intresserat många svensk-palestinska ungdomar. De kände igen sig i den dramatiska historien. Två bilder: med Robert Jakobsson som skrivit texten är två musiker, den ene, överst, Cristoffer Svärd, som skrivit musiken och på den undre bilden är Per Buhre med. De alternerar. Eventuellt kommer både 1917- När klockorna stannade och I Skuggan av Hatet växer Blommor att tolkas till ryska under festivalen!

Så här ser det programmet ut:

lördag 27 april

13:00 – 14:00 Generalguvernören och jag (Vera Berzaks Teaterkompani)
14:00 – 15:00 Lunch
15:00 – 15:20 Seek You Seek You – Dan Söderqvist, Gasleben och Maria Ericson.
15:20 – 16:40 I Skuggan av Hatet växer Blommor (Teater Albatross)
16:50 – 18:00  Memoria (Odin Teatret)
18:20 – 19:45 Lyssna Mina Damer och Herrar (Robert Akopyan)
20.00 – 21:00 Kvällsmat
21:00 – 21:20 Seek You Seek You
21:30 – 22:10 Anne Kalmering & Christer Langborn

söndag 28 april

09:00 – 10:00 Frukost
10:00 – 10:50 Robert Jakobsson, Teater Albatross, berättar om resor och turnéer i Afrika och Ryssland.
11:00 – 12:00 Ida Gillner
12:10 – 13:30 1917 – När klockorna stannade (Teater Albatross)
13:40 – 14:00 Seek You Seek You
14:00– 15:00 Lunch och avslutning.

Föreställningarna kommer att spelas antingen på någon av Tokalynga Teaterakademis två scener, eller på den närliggande bygdegården i Gunnarp, eller på nya spännande spelställen, som Tokalyngas vind. Har du varit på tidigare festivaler på Tokalynga så vet du att man sover dels på Tokalynga, vi har över 20 sovrum, hos grannar och på olika vandrarhem. Det brukar bli mycket trevligt. All mat serveras av arrangörerna som också är redo att hjälpa besökarna med det mesta.

Kostnad för hela festivalen är 700 kronor. Rabatterat pris för studenter, pensionärer och arbetslösa: 500 kronor. Då ingår mat och övernattning på Tokalynga Teaterakademi eller i tält. För den som vill sova på vandrarhem tillkommer denna kostnad.

Anmäl dig till producentalbatross@gmail.com. Berätta när du kommer och åker. Berätta också om du har några matpreferenser. Och om du vill sova på teatern, i tält eller hellre på vandrarhem.

Teater Albatross administrerar transporter till och från Ätran (dit bussen går). Hör av dig, kanske kan du också åka med nån i nån bil!!

*************************************************************************************************

 

Om tidigare festivaler:

År 2008 ordnade Teater Albatross en serie internationella festivaler. Det var festivaler som varade 1-3 dagar. Teman som Polsk experiment-teater, Jiddischkultur, Poesifestival, Kvinnlig scenkonst, Kongo och Filmfestival avlöste varann under ett halvår. Vi fick blodad tand. Det var roligt.

Senare har vi ordnat festivaler, Tokalynga Flying, internationella teaterfestivaler. Med den bästa teater vi kunnat uppbringa. Inga speciella teman, bara spännande teater. Dessa festivaler, sommartid, fredag till söndag, har varit mycket välbesökta, publiken har kommit från grannhus och långväga. Artisterna från… hela världen. Med dessa festivaler öppnades dörrar till många grannar, som låtit publik och artister bo hos dem!

Sedan har vi dessutom haft ett par mycket framgångsrika temafestivaler: Poesifestival 2014 och Judisk Festival 2015. Den Judiska festivalen var speciell: Ett tjog muslimska ungdomar från Malmö var med! Och Judisk kulturelit!

Läs vår utvärdering av den extraordinära judiska festivalen här:

Judiska festivalen 2015

Några tidigare festivaler och festivalaffischer:

Hédi Fried var en självklar auktoritet under den Judiska Festivalen 7-10 augusti 2008. Helena Svantesson från Lund var också en stor inspiration!

Från olika festivaler: Njamy Sitson, Kamerun, Theatre du Chocolat, Kamerun, Ntarindwa Diogene Atome, Rwanda, Else Marie Laukvik, Odin Teatret, David Bolander, Göteborg och Teatr NN, Polen.

Se Bob Hansson på Tokalynga, där han var med i Sams Trasiga Änglar 1993-1995. Här framträder han på Poesifestivalen 2012:

En annan intressant filur: Ed Sanders från the Fugs, en legendar från USA:

Som sagt ovan: gå gärna in och läs utvärderingen av Judisk Festival 2015, se högst upp på denna sida!