Annika Vestel

År 2010 gick jag ut den fysiska teaterhögskolan ”Scuola Teatro Dimitri” i Schweiz, och via Svante Grogarn och Nordiska Teaterlinjen kom jag till Tokalynga hösten 2011 där jag arbetade första halvåret med filmprojektet ”Filmmåleri – dans som motiv”, var med på morgonträningarna, lärde känna Albatrossarna, sedan, vintern 2012, började jag arbeta med kostymerna till Flickan och Havssköldpaddan. Åsa ledde detta arbete, och senare samma år hoppade jag in för Charlotta och började arbeta med föreställningen som utövare/skådespelare och slutförde med Robert föreställningen. Senare arbetade jag också en hel del som skådespelare i Bortom Havet. Det har blivit många turnéer med Albatross. Med Albatross har jag också varit vittne inför olika föreställningars premiär, t ex HELIG! 2015.

Men jag har gjort mer roliga saker… Massor! Har ju jobbar som utövare inom dans och fysisk teater nu sedan typ 2012 och har samarbetat med olika människor och kompanier i Norge, Sverige och USA… Om man vill nämna namn har jag jobbat med bland andra koreograferna Signhild Wersthed och Torgunn Wold, samt varit kompanimedlem i det New York-baserade teaterkompaniet In The Water Theatre Company, jobbat som utövare för Big Wind, Allikateatern och har precis börjat jobba med Danskompaniet SPINN och Teaterambulansen med föreställningar som kommer att ha premiär under 2019.

Mina två egna soloföretällningar ”Turtleyou” och ”Cracked” ligger mig varmt om hjärtat. Också arbetet med Michael Norlind och Johanna Ståhl, ”Superjam”, på Gerlesborgsskolan. Mina soloföreställningar har spelats på Atalante och på en rad festivaler i Sverige och Norge. Turtleyou dessutom i Brooklyn, New York.

Hade jag inte blivit en del i Tokalynga-sammanhanget, med morgonträningarna, platsen, tiden och gemenskapen hade inte mina soloföreställningar blivit till. Första tiden på Tokalynga var extremt viktig för mig personligen, och jag känner mig evigt tacksam: för det skapande utrymmet där jag utvecklade mitt eget rörelsespråk, fick självförtroende att göra egna projekt, fick en inblick i hur teater/scenkonstvärlden fungerar…. Den viktigaste scenen i Turtleyou utvecklades på Tokalynga, och videomaterial från repetitioner användes i ansökningen till Abundance International Dance Festival 2013, och föreställningen hade aldrig kommit med där (dvs hade förmodligen aldrig blivit till över huvud taget) utan detta!

Min hemsida: www.vestelscenkonst.com