To whom it may concern. Suzanne Osten.
TO WHOM IT MAY CONCERN
Konstnärer, lärare och publik flockades kring Robert Jakobssons inbjudande tema teater och skola som röd tråd i Tokalyngas teaterfestival: I en vecka i augusti 22 mellan måndag till söndag vandrades i sol och regn mellan en mängd föreställningar och samtal, olika teman var fördelade mellan den gamla skolans inredda teaterscener och cirkusgästspel i trädgården och under paraplyer vid Stora björken.
Den film som beskriver Robert Jakobssons skolteatersatsning i Marks kommun presenterar ett unikt teaterarbete med elever som fick mig att vibrera: mitt sjuttiotalshjärta fick glädjeslag då jag som formulerade den unga publikens behov av konstnärliga möten med erfarna konstnärer på världens stora teman, mötte all estetik med avancerade masker, kostymer och rekvisita; scenografen Åsa Lieberaths nästan 20-åriga storartade bidrag till Albatross skarpa estetiska uttryck.
I filmen ser vi dans och musik från kollegor från Kongo. Resultat av Jakobssons stora nätverk från resor i Västafrika.
Texter byggda på research och egna lustar har ägt rum här för skolans alla stadier/åldrar. Unga som får möta nya åldrar…
Teatern kom till skolan en måndag – allt skedde under veckan. På fredag, eller i början av veckan därpå, var föreställningen klar: Kongos historia. Ni kan själva se filmen!
Elever vittnar: ” detta är den lyckligaste veckan i mitt skolliv.”
Filmen dokumenterar och förmedlar det senaste i vetenskap och skolforskning: Akademiker intervjuas.
EN RUNGANDE UPPGÖRELSE MOT BEGREPPET FLUMSKOLA – Vad vi ser är inspirerade elever. Vi bevittnar en konstnärlig process, dess verkan och direkta inspiration in i skolans hjärta.
Kommunen har berett plats.
Robert Jakobsson och hans medarbetare gör konst med elever och visar på vägen i lust; konstnären kommer till skolan med sitt engagemang och sina metoder i hantverket – det bereds plats – eleverna får arbeta på egna premisser och skolan öppnar sig under en vecka.
Jag blev övertygad om att vi måste öppna skolan för konstnärer och processer, för kollektivt arbete och öppna dialoger med lärare och konstnärer i ömsesidig respekt.
Detta är redskapet mot segregering, en konstnärlig kollektiv process, glädjen med nya kunskaper…
Är konstnärens arbete anständigt betalt? Är detta arbete uppmärksammat av KUR och understött?
JAG GRUBBLAR
Gruppen, Albatross, har funnits länge, dess arbete är dokumenterat i deras stora vackra bok, men det dolda rika skolarbetet hur kan det stödjas ytterligare? ERKÄNNAS.
Med utmärkta hälsningar.
Suzanne Osten, augusti 2022.
PS
Mitt eget föredrag om konstens värde för ett barn gjordes inför en blandad grupp lärare. En taggad grupp lärare, som gav mig ett sällsynt starkt gensvar. Vi vet hur vi skulle kunna göra skolan ännu bättre. Medel och mod saknas.DS