Mary Kingsley

En berättelse om en fantastisk kvinna som var långt före sin tid och trotsade rådande normer och fördomar. Mary Kingsley var fascinerad av det outforskade och hon ägnade de sista åren av sitt liv åt att resa runt i Västafrika, möta lokalbefolkningen och studera folkliv och religioner. Berättelsen om hennes liv och resor i Afrika är fysisk, humoristisk och full av äventyr, sång och musik.

Föreställningen är en stor publiksuccé och den har fått mängder av väldigt positiva recensioner.
Pressen har bland annat skrivit:

”Charlotta Grimfjord Cederblads livsfulla gestaltning är utmärkt scenkonst.”
”Pjäsen om Mary Kingsley är rolig och drastisk.”
”Fruktansvärt stark teater om Afrika.”
”Konstnärligt fulländat.”
”Förtrollande teater.”
”Det är en mycket sympatisk iscensättning av ett synnerligen märkvärdigt öde.”
”Dramaturgiskt fulländad och traditionellt välspelad.”
”Charlotta G Cederblads rörelser och mimik bildar en stark och genomtänkt helhet.”
”Det här är ett rörande och vackert stycke.”

Information om Mary Kingsley

Utbudsblad

Skådespelare: Charlotta Grimfjord Cederblad
Musiker: Anna Ottertun
Manus: Charlotta Grimfjord Cederblad
Regi: Charlotta Grimfjord Cederblad och Robert Jakobsson
Koreografi: Victoria Alarik
Scenografi och kostym: Åsa Lieberath
Musikarr. och ljudeffekter: Anna Ottertun
Pjäsen växte fram i samarbete med Marika Lagercrantz.

Föreställningen är gjord med stöd från Region Halland och Falkenbergs kommun.

Recensioner av Mary Kingsley

Individuell berättelse med räckvidd

Mary Kingsley i Teater Albatross händer är en komprimerad berättelse om ett liv och litet till. En berättelse med många bottnar – könsroller, imperialism, vetenskap. En berättelse av inte bara ord utan också av musik och rörelse.
Det blir, som jag förväntar mig av Albatross, expressivt, inte minst tack vare rörelserna. Charlotta Grimfjord Cederblad uttrycker inte bara längtan och vånda i Marys instängda Londonhem utan också den harmoniska enheten av rörelse och natur i en osynlig kanot på Sierra Leones floder.
Till hjälp har hon också en fiffig krinolin, som står för sig själv på golvet och därför aldrig blir till ett med hennes kropp – men tjänar syftet att dölja överlevnadshjälparen i form av faderns bokhylla.
Musikern Anna Ottertun väver samman Marys världar i växling mellan klassisk västerländsk musik och afrikansk – och får när så behövs ta rollen som motspelare. Men väsentligen är detta monolog, Marys berättelse. Den går inte av för hackor…. ….En lunchteaterform som kräver mer uppmärksamhet än de vanligt förekommande visprogrammen. Den ansträngningen är den väl värd.
Bohusläningen

Mary Kingsley – utmärkt teaterkonst i Gunnarp

För första gången under sina tjugo år gör Teater Albatross en föreställning utan att Robert Jakobsson står på scen. Men han kan med förtröstan överlämna agerandet till Charlotta Grimfjord Cederblad, som tar tillvara Albatross karaktäristiska berättarteatertradition, där kroppsspelet betyder väl så mycket som talet. I historien om upptäcktsresanden Mary Kingsley är det mjuka och viga dans- och mimrörelser som uttrycker de dramatiska elementen i långt högre grad än texten.
Inledningsvis kommer jag att tänka på Becketts ”Lyckans dar”. Men här är inte kvinnogestalten begravd i en sandhög, utan i en gigantisk krinolin. Den håller henne fången i den viktorianska moralen, så att hon bara kan uttrycka sig med armar och händer. Men det visar sig att krinolinen också kan bli ett finurligt gömställe. Exempelvis för böcker, symboliserande att Mary får stjäla sig till en smula bildning när hennes uppgifter förväntas vara ”hushållerska, sjukvårdare, tjänare”. Med viljestyrka bryter hon sig ur en förutbestämd levnadsbana, reser 1893 till Västafrika och utforskar oförskräckt vildmarken.
Hallands Nyheter

Fysisk frigörelse

Betyg 4 av 5
Tjugoårsjubilerade Teater Albatross firar med en biografisk enkvinnasmonolog om den brittiska upptäcktsresanden Mary Kingsley (1862-1900). Pjäsen är andra delen i en planerad trilogi om Afrika.
Första delen heter Bortom havet och handlar om EU: s rovfiske utanför Västafrika och om afrikanernas diaspora i Amerika. Den tredje delen kommer att rikta fokus på kung Leopolds skräckvälde i Belgiska Kongo.
Charlotta Grimfjord Cederblad gör Mary Kingsley med en blandning av flickaktig impulsivitet och typisk brittisk understatementhumor…
…Grimfjord Cederblads livfulla gestaltning är utmärkt scenkonst, fint beledsagad av Anna Ottertuns mix av engelsk renässansmusik och afrikanska toner.
nummer.se

Afrika tur och retur

… Samma sak kan sägas om Mary Kingsley, monologen om kvinnan som trotsade den viktorianska konvenansen och utan manligt beskydd reste till Afrika för att studera djurliv och religion.
Här är det Charlotta Grimfjord Cederblad, iklädd viktoriansk fotsid kjol (med dolda lärdomsskatter), som berättar om färden från det instängda hemmet i London till flodfärder i djungeln. Strapatser bland huvudjägare och krokodiler resulterar i böcker och ett icke helt oomstritt erkännande i vetenskapliga kretsar.
Manuset bygger på framför allt Signe Höjers bok om Kingsley, och även om den dramatiserade texten enstaka gånger inte helt lossnat från boksidorna, så får Kingsley kropp och historien framförs vackert balanserad mellan humor och allvar.
Det är en mycket sympatisk iscensättning av ett synnerligen märkvärdigt öde.
Aftonbladet

Starkt när fakta blandas med saga

Pjäsen om den engelska forskningsresanden Mary Kingsley är dramaturgiskt fulländad och traditionellt välspelad. Charlotta Grimfjord Cederblad står på scenen i viktoriansk dräkt och knäppt blus. Mary ansåg att tjock, brittisk bomull var bästa skydd mot moskiter och kannibaler.
Stycket berättar om hur en vek överklasskvinna reser till Freetown för att fortsätta den antropologiska forskning hennes far ägnat sig åt. Samtiden är förfärad men Mary reser utan militäreskort, lyckas få kontakt med Afrikas starka kvinnor och får nära kontakt med stammarna.
”Afrikanen är en kvinna och jag förstår honom eftersom jag också är kvinna” säger hon. Pjäsen om Mary Kingsley är rolig och drastisk och skildrar hur samhället såg på kvinnor och infödingar för bara ett sekel sedan. Det är mentaliteter som dröjer sig kvar och ännu skapar osynliga värdegrunder som hela tiden orsakar konflikter.
Svenska Dagbladet

Fruktansvärt stark teater om Afrika
I mittpjäsen Mary Kingsley, den kvinnliga upptäcktsresanden med samma namn, skruvas berättarsättet åt, i både rörelser och kroppsspråk. Charlotta Grimfjord
Cederblad låter tidens viktorianska kvinnoförtryck bli levande i rollfiguren som fysiskt åskådlig frihetssträvan i ett övertydligt kroppsspråk som inte saknar humoristiskt spetsiga övertoner.
Åsa Lieberath har i scenografi och kostym funnit en drastiskt kommunikativ scenlösning. Aktören rör sin både fördomsfria och kontroversiella, skarpt tecknade figur, i allt större frihet över golvet ut från krinolinens bastanta bur. Den blir en symboliskt stark sinnebild för den högborgerlighet under vars tak fadern och religionsforskaren hyser sitt, för Mary Kingsley, mycket användbara bibliotek.
Göteborgs Fria Press

Konstnärligt fulländat

Den sanna berättelsen om den fantastiska Mary Kingsley. Med enkla, konstnärligt fulländade medel återges Kingsleys äventyr.
Ur den fristående krinolin som är ett påtagligt blickfång i scenbilden växer hon fram, Mary Kingsley (Charlotta Grimfjord Cederblad), som trotsade sin samtids misstro till kvinnors förmåga. I takt med att hon bevisade motsatsen, kämpade hon även för att avliva det sena 1800-talets fördomar angående Afrikas infödda befolkning.
Trots att hon enligt dåtidens påbud tvingades agera ”hushållerska, sjukvårdare och tjänare” – först åt sin pappa, senare åt sin bror – lyckades hon förverkliga en stor del av sin lust att lära. Efter pappans död, tog hon över dennes studier i de primitiva religionerna i Västafrika och såg även till att komma dit, trots alla försök att hindra henne. Sedan var hon fast: ”Har man en gång fallit för Västafrikas charm, längtar man alltid tillbaka”.
Det koncentrerade och fängslande röstmässiga berättandet ledsagas av en spännande blandning av rörelser (gestaltande såväl skeenden som intryck fångade i stunden), musik och sång – de senare i behaglig stringens från Rebecka William.
Den Mary Kingsley vi möter är en imponerande och märklig kvinna, stark och ändå undfallande. Samtidigt som hon energiskt driver sin egen kvinnokamp och vinner många segrar, är hennes misstro till verkliga förändringars möjlighet så stark att hon pläderar mot kvinnors rösträtt.
Kristianstadsbladet

Fortryllende Teater

Svenske Teater Albatross har lavet en fortryllende teaterforestilling, der de forteller om Afrika. Charlotta Grimfjord Cederblad gnistrer som Mary Kingsley. Med særegen scenografi, fantastiske kostymer og vakker musikk, tok de publikum med på en spennende reise i går.
Telemarksavisa

Nyansrikedom i Mary Kingsley

Fria teatergruppen Teater Albatross, verksamma sedan tjugo år, har sina rötter i den fysiska teatertraditionen. Gruppen ägnar sig även åt berättande teater. Skådespelaren Charlotta Grimfjord Cederblads expressiva uttryckssätt vittnar om förmågan att sammanföra de båda.
Grimfjord Cederblad som även författat manus, vet att utnyttja hela sin kropp genom krängande fartygsöverfarter och i kanot. Hon är både dråplig och komisk, men aldrig utan subtilitet. Nyansrikedomen är stor i den knappa scenbilden. Anna Ottertun medverkar lyriskt till det episka berättandet. Vackra och välavvägda romanser på piano förbyts i kontrasterande afrikanska trummor. Sång, musik och berättande är intimt förbundna med varandra.
Grimfjord Cederblads rörelser och mimik bildar en stark och genomtänkt helhet tillsammans med Ottertuns stadiga och tryggt artikulerade spelstil. Ett tankfullt och meditativt genomfört äventyr om en kvinnlig forskningsresande i skuggan av Stanley och Livingstone.
Norrköpings Tidningar

Resande Teaterföreställningar om två folkgruppers kamp

Det finns teatrar vars föreställningar har ett långt liv och spelas på fler ställen än på en speciell teater – två av dessa är Giron Sámi teáther med hemmabas i Kiruna och Teater Albatross i halländska Tokalynga. Båda har gästspelat i Stockholm, Albatross med sina föreställningar om Afrika: ”Kongo” och ”Mary Kingsley” på Teater Tre och Giron på Dramaten med ”What’s up Sapmi?” som bygger på intervjuer med samiska ungdomar.
… När sen Mary Kingsley äntrar scenen i Charlotta Grimfjord Cederblads brittiskt bleka gestalt, sluts liksom cirkeln. Tillsammans med en muskier berättas historien om denna sällsamma ogifta viktorianska fröken som kom att älska Västafrika, och som ville sprida en helt annan bild av afrikanen fylld av kärlek, respekt och beundran. Det här är ett rörande och vackert stycke, inte bara för att Kingsley i sin tid var en mycket ovanlig kvinna, utan kanske mer för att hon gestaltar något vi mist. Som Mary, som hela sitt liv längtade tillbaka till Västafrika.
Maria Edström Kulturnytt SR P1