Teater Albatross och Jiddischlandet
Teater Albatross arbeten med Jiddishlandet.
Bakgrund.
Teater Albatross första föreställning, om Förintelsen, blev en internationell succé!
Svarta Blommor, om Förintelsen och Warszava-gettot, var vår första pjäs.
Den blev en succé runt om i Europa, spelades i tretton länder åren 1984-90, hyllades av The Times och The Guardian… I Sverige spelades den för Judiska Församlingen i Göteborg, Stockholm och Malmö. Dessutom för Köpenhamns, Helsingfors och Ferraras (It) judiska församlingar! Redan vid denna tid etablerades en del av de kontakter vi haft länge i den judiska världen, som Salomon Schulman, Ingrid Lomfors, John Gradowsky m fl m fl.
Svarta Blommor kom att fungera som en brobyggande föreställning i Polen i mitten och slutet av 80-talet, en föreställning som spelades för fulla hus i ett tjog städer, dessutom på många internationella polska festivaler. Till och med PAGART, den staliga artistförmedlingen, stödde Albatross spelningar. Det mest spektakulära framträdandet var inne i en barack i Majdanek, där vi 1985 spelade inför f d politiska fångar. Det var dessa själva som arrangerat den minnesvärda händelsen! Se fotot nedan från en av barrackerna! I april 2024, nu igen inför överlevande, spelade Teater Albatross åter i Majdanek. Nu var det få överlevande men desto fler entusiastiska gymnasieungdomar. Denna gång spelades I Skuggan av hatet växer Blommor, se foto nr 2 nedan av Fabian Zeidlitz. Kvinnan på bilden bakom talarstolen, Anna Kalwasinska, är tolk. Hon översätter pjäsen till polska från svenska i mic. Simultant. Fungerar mycket bra!
Fler pjäser med judiska teman följde:
Den Brinnande Mannen,
Sams Trasiga Änglar,
Det var länge sedan Orkestern Spelade,
I skuggan av Hatet växer Blommor,
HELIG!,
1917- När klockorna stannade.
Dessa har alla, på olika sätt, haft judiska teman.
Den Brinnande Mannen, 1990-2000, en självbiografisk föreställning av/om Robert Jakobssons resor i Polen. Ofta i judiska fotspår. Var ett slags samarbete med den polske skulptören Władysław Hasior. Det var både en pjäs och en konstutställning.
Sams Trasiga Änglar, 1992-95, om den amerikanske poeten Allen Ginsberg liv. Om Allens uppväxt, i New Yorks utkanter, med invandrade radikala judiska föräldrar från Ryssland och Polen. Bygger på Allens mäktiga diktsvit ”Kaddish”, om uppväxten med en galen mor. Var en succé runt om i Sverige och i Woodstock, USA, 1995. Bilden ovan tagen av Tom Benson.
Det var länge sedan Orkestern spelade handlade om Kvinnoorkestern i Auschwitz. Föreställningen var en stor kritikersuccé och spelades 2002-09. Vacker glasscenografi av Inga-Lena Klennell. Spelades i Sverige, Norge, Polen, Tyskland och år 2005 i Vitebsk, Vitryssland. Föreställningen gjordes i en ungdomsversion, ”Befrielsen” som spelades mycket på högstadieskolor, fr a i Malmö och Göteborg.
I skuggan av Hatet växer Blommor om en judisk ung man på flykt från gettot i Białystok i Polen under andra världskriget. Har spelats i 25 år. Spelas fortfarande! Bilden ovan från klassrumsspelning på Frejaskolan i Västra frölunda. Trots att det är en tydligt judisk föreställning är den i högsta grad uppskattad av invandrarungdomar. I skolor där man mest hör arabiska i korridorerna, brukar eleverna gilla föreställningen skarpt. Om Förintelsen genom ett människoöde. Man möter hjältar och ond bråd död. Judisk dans, sång och musik. Foto ovan Hanna Thölin.
Bilden ovan tagen 2015 på Tokalynga. ”HELIG!” Denna utomhusteaterfresk, med stora brinnande skulpturer, jättehjul och jiddishmusik satte folks sinnen i brand i många länder. Om Förintelsen. Spelades 1998-2000 och 2014-15 på svenska skolgårdar, i Paris, Warszava, Krakow och till och med i Kamerun. I Västsverige minns många HELIG! från Kronhusbodarna i Göteborg.
Se gärna denna fina 4 minuters HELIG! -trailer! https://www.youtube.com/watch?v=RlVjP1u_Fbc&t=1s
1917- När klockorna stannade, om ryska revolutionen. En föreställning om våldsamma eruptioner av frihetsdrömmar. Hur den ryska elden satte världen i brand, konsten i brand. Också judarna var med, äntligen kunde man ana en värld bortom pogromer och förtryck… Succé innan covid o krig i Ryssland och Vitryssland. Mer info nedan! Foto ovan av Nils Ramhøj.
************************
Alla dessa föreställningar, har spelats i många länder, och har nästan bara fått bra recensioner. Intressant är att HELIG! spelats i gamla stan i Lublin inför en jättepublik, och i en mängd små byar runt Lublin, i f d shtetls. I dessa byar gick man man ur huse, vi hade alltid en stor och varm publik! När Teater Albatross var tillbaka i Lubartov och Lublin i april -24 mindes en hel del människor HELIG! och andra Albatrossföreställningar! I Krakow hade vi, 1998, kanske 3000 personer i publiken. I Frankrike var föreställningen 2014 utgångspunkten för en världsteaterfestival i Lyon.
Polens största dagstidning skrev om HELIG! efter en föreställning i Tykocin:
”Berättelsen om Förintelsen som svenska Teater Albatross presenterade utanför den stora synagogan i Tykocin var chockerande sann. Själva spelplatsen var mycket speciell. Det är nästan omöjligt att hitta en i förintelsens sammanhang mer symboliskt laddad plats. Kriget tog livet av de flesta av invånarna i denna lilla by längs floden Narew, som förr var ett viktigt center för det judiska livet. Jag har sett många pjäser och filmer som berört Holocaust, ändå var detta chockerande sant.
Vi befinner oss i hjärtat av en tragedi som vi inte kan förhindra. Med varje liv som går till spillo dör en del av världen. Aldrig blir världen densamma igen. En del av oss själva dör. Till och med det minsta lilla tecken på liv är heligt.”
Gazeta Wyborcza Polen 30/6 98
Vi spelar fortfarande – 2024 – I Skuggan av Hatet växer Blommor och 1917- När klockorna stannade.
I Skuggan av Hatet växer Blommor,
Vi har spelat föreställningen i 6 länder, den var mycket populär 2017 och 2018 på Judiska Toleransmuseet i Moskva och i ett flyktingläger på ön Leros 2016, där vi spelade för framför allt flyktingar från Syrien. Vi blev varnade för att spela i flyktinglägret: ”Det kan bli upplopp!” Den har spelats på Limmud i Köpenhamn. Levande Historia Göteborg subventionerar ofta föreställningen, tack vare detta spelar vi mycket i Göteborg. Det är märkligt att muslimska ungdomar så ofta hyllar den! Robert Jakobsson och Per Buhre spelar tillsammans sedan över 20 år. Enbär Svärd gjorde ursprungsmusiken. Per Buhre är en fenomenal violinist.
Pjäsen 1917- När klockorna stannade är en föreställning om ryska revolutionen.
Ulrika Knutson: ”Jag är tacksam att jag fått se denna föreställning igen, och jag toppar inte alls ligan, det finns dom som sett föreställningen sex gånger. Det är en underbar föreställning, och det är ett privilegium att få se den flera gånger! Den judiska och den ryska frihetsdrömmen är tätt sammanflätade, och jag tycker att detta visas i föreställningen på ett helt genialt sätt.”
Människorättsorganisationen Memorial i Moskva, som på olika sätt hjälpte oss att göra föreställningen, har hyllat den, deras kände historiker Boris Belenkin: ”En klok föreställning. Betänk att få sagt så mycket, i ett rum, inom loppet av en timme. Det är bara i konstens värld detta kan ske! I förhållande till den verkliga historien är pjäsen adekvat och samtidigt suggestiv. Skärvorna, de olika scenerna som tillsammans bildar helheten, överraskar hela tiden.”
Många samarbeten med Förintelsen-överlevande i Sverige.
Förutom föreställningarna har vi samarbetat med en mängd överlevande, speciellt med Hédi Fried, Genia Wirschupsky, Judith Popinski, Hanna Dahlgren och med Emerich Roth. Mycket med Adam Luxemburg, som delvis inspirerat I Skuggan av Hatet växer Blommor. Med alla dessa, nu döda, har vi gjort en mängd aktiviteter.
Med Gabryela Bromberg och Livia Fränckel har vi också samarbetat. Alla dessa människor har varit viktiga för Teater Albatross verksamhet!
Också i Polen har vi intervjuat och blivit vänner med överlevande, t ex med ledaren för f d. Bialystoks Judiska Församling, Szymon Bartnowski. I flera år fick vi i Polen hjälp av den vänlige och kunnige Warszavabon Jan Jagielski, som var eldsjälen bakom projektet ”Jewish Historical Institute”. En vänlig, kunnig och fin man.
Vi har genomfört judiska Seminarier:
År 2008 ordnade vi ett stort tredagars Judiskt seminarium på Tokalynga, vår bas i Halland. Många överlevande, judiska intellektuella, många allmänt intresserade människor kom. Vi spelade teater, dikter lästes, föredrag hölls, speciellt minnesvärda var Salomon Schulmans dikter från Vilnius och Stephane Bruchfelds berättelser om en viss dag 1942. Också samtalen mellan de överlevande, ledda av Hédi Fried, var synnerligen intressanta. Teatr NN från Lublin spelade teater och berättade om deras unika arbete med den polska judiska historien.
Teater Albatross har arrangerat två seminarier i Göteborg, där ungdomar som var med i Backabranden mötte överlevande från Förintelsen. Dessa båda seminarier, på Pusterviksteatern och Stadsbiblioteket, var välbesökta och många var rörda. Hédi Fried och Gabryela Bromberg var med. På var sitt seminarium. Det var märkliga möten.
År 2015, 4-6/9, hade vi på Tokalynga en Judisk Gränslös Festival.
Till Tokalynga kom till ”den gränslösa festivalen” många viktiga judiska röster. Men också, förutom alla jiddishmusiker och skådespelare, ett tjog invandrarungdomar med bakgrund i t ex Palestina, Afghanistan och Syrien, detta var möjligt bland annat för att vi spelat för ungdomar på Fryshuset i Malmö.
Det var just detta vi var ute efter, en blandning av människor! En öppen atmosfär där tankar kan delas mellan människor som många gånger lever i åtskilda världar! Ett brobyggande mellan oförenliga ståndpunkter, eller i alla fall en början på en dialog. Det var mycket dynamiska dagar, kring 100 människor deltog.
Bland de teatrar som framträdde kan nämnas Teatr NN från Lublin. De kommer ofta till Tokalynga, brukar spela texter av Isaac B Singer. De berättade om hur de i Lublinområdet arbetar på att hålla den judiska historien levande. Odin Teatret framträdde med en Förintelseföreställning, Memoria.
Sommaren 2022 hade vi en Judisk Dag under vår Tokalynga Flying Festival.
Ca 85 personer deltog. Teater Albatross spelade 1917 – När klockorna stannade och I Skuggan av Hatet växer Blommor. Bland övrigt program:
En Palestinsk dansgrupp, sju personer, framträdde med prisade Panic Attack. Bakgrunden till deras medverkan var att några av dem arbetat med Teater Albatross. Salomon Schulman var som vanligt med. Kenneth Hermele kom tillsammans med Dror Feiler och Adriana Savin. De framförde I krig och fred, om Golda Meir. Samtal med Isabell Schierenbeck. Eva Dällerud från Karlskoga spelade sin gripande, dokumentär-föreställning Jag, mamma och Förintelsen.
På kvällen njöt alla av Räfven, ett högst svängigt kletzmerband. Plötsligt var alla förvandlade till tonåringar, svettiga och glada. Även de som var 80 år!
Sommaren 24 hade vi åter några sommardagar med mycket judiska aktiviter: Teater Albatross spelade föreställningar, Karin Brygger höll föredrag, samtal med Monzer El -Sabini , Räfven spelade Klezmer mm
Vi har fått priser och stöd från judiska organisationer:
Teater Albatross nominerades av Förintelsens Ögonvittnen, Malmö, till ett pris, som Hela Sverige – Artister mot nazism delade ut 2009. Teater Albatross fick det stora priset.
Flera gånger har Teater Albatross fått Katz Judiska pris. 2005 det stora priset. Ibland mindre priser. Senast år 2023, fick vi ett pris för en Polenturné med judiska förtecken 2024.
Robert Jakobsson fick Hédi Frieds pris för arbeten i skolmiljöer 2015.
För den första turnén till Vitryssland, 2019, med 1917- När klockorna stannade, fick vi stöd både från Annika och Gabriel Urwitz’ Stiftelse, och från Robert Weils Fond.
Robert Jakobsson, Tokalynga, 10/9 2024