Om Tokalynga
Teater Albatross på Tokalynga Teaterakademi i Halland.
Teater Albatross har arbetat på Tokalynga Teaterakademi sedan 1988, i trettiofem år!
Tokalynga består av ett jättehus och fem små hus. Dessutom en mycket stor vild trädgård. Floden Ätran rinner alldeles bredvid, Kyrksjön och Tokalyngasjön ligger på stenkasts avstånd. Närmaste stad är Falkenberg, fyra och en halv mil bort!
Under dessa år har vi spelat våra egna föreställningar på Tokalynga:
Svarta Blommor, Inre Explosioner, Den Brinnande Mannen, Sams Trasiga Änglar, Kärlekens Öga, I Skuggan av Hatet växer Blommor, Det var länge sedan Orkestern spelade, HELIG!, Bortom Havet, KONGO, Mary Kingsley, Flickan och Havssköldpaddan, 1917 – När klockorna stannade, Skogsorgeln och Skogsorgeln för de minsta.
Alla dessa föreställningar, förutom HELIG! har getts i någon av Teaterakademins två teatersalar. HELIG! spelades i trädgården/på den gamla skolgården.
Ibland har vi med olika elever gjort större improviserade föreställningar med eld, musik och skulpturer vid Kyrksjön och Tokalyngasjön. Detta har lockat en stor lokal publik.
Residens.
Alltsedan starten 1988 har huset använts till s k residens. Residens i meningen av att besökarna bott och arbetat på Tokalynga. Ofta har de inte betalt något alls för detta. Redan sommaren -88 kom den ekvilibristiska polska gatuteatergruppen Snow från Gdansk. De bodde och arbetade hos oss en månad. Och spelade på gator och torg runt om i Halland. Så har det i princip fortsatt. Individer och grupper har förgyllt tillvaron på Tokalynga, man har dels arbetat med sina egna projekt, och dessutom gjort skådespelarträning med oss, Teater Albatross. Och man har ofta passat på att visa sina arbeten offentligt.
Bland människor och teatergrupper som haft residens hos oss kan nämnas:
Skrikarna, (Uleåborg experimentell kör 8 personer 5 dagar), Kirill Diomchev (Vitrysk konstnär, stannade 1 år), Teatr Snow (se ovan), Theatre du Chocolat (Kamerun, fyra personer, fem veckor), Theatre Marabout (Kongo, 7 personer 1 vecka), TheaterLabor (Tyskland 3 personer, tio dagar), Juan Loriente (Spanien, skådespelare 2 veckor) Canacu Theatre (Kongo, 6 personer 6 veckor), Ed Sanders (USA, poet 2 veckor), Smolensk Dramatiska Teater (Ryssland, 6 personer 6 dagar), Instabili Vaganti Teatro (Italien flera månader varit på residens många gånger), Karolin Kent Wu Art Space (Halland, dans är ofta på Tokalynga sedan fem år.) Benedikte Esperi (Göteborg, dans 4 personer 5 dagar), Bob Hansson (Poet varit emellanåt på Tokalynga o förberett läsningar), Livia Hiselius m grupp (3 pers dockteater 14 dagar), Institutet för Scenkonst (Fem personer en månad), Maria Ericson (Stockholm varit i perioder på residens), Lena Gabrielsson (Dramatiker 8 dagar), Christoffer Enbär Svärd (musiker 1 månad – i olika omgångar), Charles Ford (USA, konstnär, 7 veckor), Ruto Killakund (Estland teater 6 personer 11 dagar), Teater AktÖr (Göteborg 4 personer 14 dagar), Not Yet (Dans England 2 pers 15 dagar), Daniel Wikslund (Riksspeleman 4 dagar), Rebecca Lång (Halland dans 7 månader), Ikarus (Teater Danmark 2 personer 7 veckor), Valtteriri Keinänen (Dans Finland 3 månader).
Obs – Detta är ett axplock. Många fler har använt Tokalynga som residens!
Kurser och Workshops
På Tokalynga har det försigått ett antal längre Folkhögskolekurser. De har varit på helfart. På dessa har Robert Jakobsson varit huvudlärare. Alla elever har bott på Tokalynga.
På 90-talet organiserade Marieborgs Folkhögskolas teaterlinje ihop med Teater Albatross två kurser om tre månader på Tokalynga. På samma sätt organiserades en tremånaderskurs tillsammans med Nordiska Teaterskolan, Kungälv.
Två ettåriga, annorlunda, kurser var ”Rymdstationen” och ”Opus”. Eleverna, ett tiotal på var kurs, gick ett experimentellt extraår som elever på Teaterskolan i Kungälv, förlagt till Tokalynga. De skötte sig till stor del själva. Tog in en mängd pedagoger utifrån. Men emellanåt samarbetade de med Teater Albatross. Några har också senare arbetat med Teater Albatross. Rymdstationen och Opus var på Tokalynga 2015-17.
Teater Albatross har de flesta år haft skådespelarkurser. Ofta en längre kurs var sommar.
Vissa gånger har de varit riktade specifikt till yngre människor, ibland till unga i Halland, från var kommun. Vi har gedigna, skrivna, utvärderingar av dessa kurser. De har varit otroligt uppskattade.
Dessa kurser tangerar också temat ”människan och naturen” – de har oftast delvis genomförts utomhus, i skogen, längs eller i, bäckar.
Festivaler
Den första nationella festivalen skedde 2008, som en del i Tokalynga Teaterakademis 20-årsjubileum.
Den bestod av 7 olika festivaler, de flesta varade flera dagar. De gick av stapeln under maj- nov. Temana var:
Poesifestival (med t ex Bob Hansson, Lina Ekdahl och Ed Sanders.)
Polsk Teater (med Osmego Dnia – Teater Åttonde Dagen.)
Kvinnlig Scenkonst (med t ex Ika Nord och Odinteatret.)
Judisk Teater (med t ex Anita Goldman och Hédi Fried.)
Kongo (med t ex Adam Hochschild och Nzey Van Musala)
Filmfestival ihop med Film i Halland. Premiär på spännande filmer.
Sedan kom Festivalerna att heta Tokalynga Flying Festival. Dessa har skett 2010, 2012, 2014.
Teatrar från när och fjärran kom till Tokalynga. Det var teaterfestivaler med utvalda föreställningar som Teater Albatross tyckte var spännande. De hade inget speciellt tema. Temat var helt enkelt: Bra teater! Teatrarna kom från Europa, Asien och Afrika.
2014 hade vi – igen – en Poesifestival. Kända namn, Gunnar Harding, Bengt Berg och Ingela Strandberg m fl.
2015 hade vi 5-7 september en exceptionell Judisk Festival. Göran Rosenberg och Lars Dencik samsades med ett tjog invandrarungdomar. Judiska konstnärer från många länder.
2019 hade vi först en tvådagarsfestival ”Konst om Ondska”. Ryska intellektuella gästade festivalen, liksom den armeniske Robert Jakobsson, Robert Hakopyan. Han spelade en föreställning om Förintelsen i Armenien.
2019 hade vi sedan en Endagsfestival med förnämliga teatergästspel från Grönland, Italien, Danmark och Kongo.
2022 hade vi igen Tokalynga Flying Festival. En sju dagars festival. Aktiviteter från tidig morgon till sena kvällen! Men – med tematiska dagar. Temana: Naturen, Det judiska, Skolan, Poesi, Teaterhistoria, Dans, Barnteater. Några professorer och andra intellektuella var med i många spännande samtal. Detta var en festival för alla sinnen. Också en festival för den nyfikne, den som försöker förstå och hantera världen.
Vad gäller alla dessa festivaler gäller detta: De har i stort sett varit helt fullbokade. Publiken har varit blandad: Hallänningar, svenskar och folk från utlandet. Festivalerna har på olika sätt fått ett stöd av lokalbefolkningen, t ex genom sovplatser och hjälpande händer. Vi har haft mycket stor nytta av den lokala bygdegården.
Arbete med flyktingar
Under åren kring 2015 arbetade vi mycket med flyktingar. Vi hade ett antal kurser (ofta gjorde vi konst, collage, med dem) och ibland hade vi helt enkelt vänskapliga träffar på Tokalynga. Åsa Lieberath var ansvarig för en stor konstkurs stödd av Konstnärsnämnden, kring att göra skulpturer. Kursdeltagarna var blandade, flyktingar och svenskar. Ibland sov flyktingar över hos oss. Vi hade genom samarbete med Regionen, fantastiska konserter som satte flyktingarnas själar i brand. Det dansades och svettades! Ibland ställde Ätrans Buss upp o var billiga transportörer av flyktingarna, men oftast fick vi i Teater Albatross agera chaufförer!
Gästspel på Tokalynga.
Dessa teatrar, skådespelare artister och forskare m fl är några av dem som framträtt offentligt på Tokalynga, många av dem flera gånger:
Marika Lagercrantz, Ika Nord, Harry Goldstein, Teater AktÖr, Typhoon Tivoli, Atome Diogen Ntarindwa (Rwanda), Theatre Marabout (DR Kongo), Theatre du Chocolat (Kamerun) Teater UNO, Instabili Vaganti (Italien), Juan Loriente (Spanien), Teater Interakt, TheaterLabor (Tyskland), Teatr Osmego Dnia (Polen), Teatr NN (Polen), Teatr Snow (Polen), Skrikarna (Finland), Odin Teatret (Danmark), Stina-Kajsa Eldh, Anna Ottertun, Anne Kalmering, Ida Gillner, Räfven, The Fugs (USA), Ed Sanders (USA), Gunnar Harding, Tore Berger, Bengt Berg, Ingela Strandberg, Lina Ekdahl, Bob Hansson, Hédi Fried, Emmerich Roth, Theatre Canacu (DR Kongo), Adam Hochschild (USA), Göran Rosenberg, Lars Dencig, Donald Sosin (USA), Alicia Svigals (USA), Teater Kapija, Grotowski-Institute (Polen), Stephan Said (USA), Isildurs Bane, Bananteatern, Rangeelay Theater Ensemble (Indien), Jesper de Neergaard (Danmark), Svante Grogarn, David Bolander, Allkonstverket, Maria Ericson, Jan Rådvik, Martina Öhrling, Keve Hjelm, Dah Teatar (Serbien), Secret Hotel, Konstduon G Hilda, Nils Ramhøj, Astrid von Rosen, Anna Östh, Cecilia Zwick Nash (Danmark), Under Produktion, Mietek Janowsky (Polen), Annika Vestel, Annika B Lewis, Undervatten (Finland), Teater DOS (Afghanistan), Nullo Facchini (Danmark/Italien) Dockteaterverkstan, Grenland Friteater (Norge), Amy Everhart (USA), Weronika Lewandowska (Polen), Olivia Bergdahl, Peter Nilsson, Sören Larsson, Institutet för Scenkonst, Sören Larssons Teater, Syntax Error, Sofia Berg Böhm, Salomon Schulman, Peter Bengtsson, Magnus Bengtsson, Anita Goldman, Annika Thor, Stéphane Bruchfeld, Alan Ali, Pia Rosenbaum (Danmark), Bente Kahan (Norge), Louisa Lyne & di Jiddishe Kapelye, Yerevan Russian Theater (Armenien), Seek You Seek You, Vera Berzak (Israel/Ryssland), Elisabeth Heilman Blind (Grönland), Adriana Savin, Dror Feiler, Kenneth Hermele, Moria (Sverige/Palestina), Suzanne Osten, Andreas Chadien, Ilona Huss Wallin, Christer Öhman med band, Ove Sernhede, Ericsson & Reuter, Eva Dällerud Teaterproduktion, John Huntington, Mikael Cullberg, Pamela Jaskowiak, Ärtor och löv, Na Perone (Slovakien), Anne Krickeberg (Tyskland), Teatr Tantz Wroclaw (Polen), Ruto Killakund (Estland), Andreas & Rebecca Lång, Louise Halvardsson, Jimmy Alm, Gunnar Bäck, Kjerstin Norén, Micke Norlind, Simone Moreno med band, Jakob Petrén, Gregor Siljebo, Harp Art Lab, Robert Piotrowicz (Polen) , Krzysztof Zimmermann (Polen), Michał Libera (Polen), Bruno Capagli (Italien), De Hemlösas Teater, Fabrizio Bonora Teatro (Italien), Marianne Ahrne, Anita Goldman och Hédi Fried.
Tokalyngas framtid
Tanken är att fortsätta på det pragmatiska sätt vi hittills arbetat. Alltså, arbeta vidare i kända hjulspår. Men kanske mot nya destinationer. De senaste åren har ”samtalet” fått ett större utrymme. Kanske för att teatern ägnar så mycket tid och kraft åt de stora ödesfrågorna i vår tid. Alltså växters och djurs massdöd, det som kallas ”det sjätte massutdöendet”, här och nu under Antropocen, vår tid. Våra övriga teman som ryska revolutionen och Förintelsen, passar också att luta mot samtalet, mot eftertänksamheten.
Robert Jakobsson 27/2 2023